Skip to main content

Cutty Sark

Cutty Sark

Kliper “Cutty Sark” je izgradjen 1869.godine u Dambertonu u Skotskoj. Kliperr je narucio kapetan broda John Willis zvani i Bela Kapica, onaj isti koji je brodu dao ime . Projektant samog broda je bio Hercules Linton, a brodogradiliste „Scott & Linton“. Na skotskom “Cutty Sark” znaci “kratka suknjica” – Pesnik Robert Burns posvetio je jednu svoju pesmu zivahnoj vestici po imenu Nanny Dee, koja je bestidno plesala u kratkoj kosuljici/suknjici – taj je prizor svakako morao nadahnuti buduceg brodovlasnika, pa je stoga novom jedrenjaku dao takvo ime. Do dan danas nos klipera ukrasava oblik vestice sa dugom kosom koja vijori na vjetru. Dana 16.2.1870. nakon potpunog opremanja, kliper krece put Sangaja oko Rta Dobre nade. Kapetan John Moody ukrcao je veliku kolicinu vina, zestokog alkohola i piva.Posada broda ukrcala je u Kini oko 500 tona caja i 25.6. isplovila da bi se vec 13.10. vratila u London.

Putovanja

Jedrenjak je tako napravio 8 putovanja, ali nije postao najbrzim cajnim kliperom. Jednostavno, brodu nije imao srece, cak i ljeti 1872.g. kada su u „Cutty Sarka“ bile sve sanse prestici drugi takav jedrenjak „Termopile“. Oba su broda pratila iz Usuna 17.6., bacila se na Kinesko more i Indijski ocean. Do 8.8., „Cutty“ je imao prednost od 400 milja, medjutim 15.8. ostao je bez kormila koje se slomilo. Nasred uzburkanog mora dva su ga puta popravljali, sto je iskoristio „Termopile“ i prestigao „Cutty“ za cijelih 7 dana. Posada „Kratke Suknjice“ postala je ipak poznata sirom svih mora, ali ponosni kapetan nije mogao podneti poraz, iskrcao se na kopno i vise nikad nije krocio nogom na brod.

Nesreca

Od samoga porinuca „Cutty Sark“ pratila je nesreca i udari sudbine. U 1880.g., prvi pomocnik, nagli i naprasit covjek, ubio je mornara. Ubicu su zatvorili u potpalublje, ali mu je kapetan Wolles pomogao da pobjegne. Posada je odbila upravljati brodom i tako je „Cutty“ boravio tri dana na moru. U ocaju, kapetan Wolles skocio je u more i unatoc naporu posade da ga spasu, vise se na povrsini nije pojavio. Posle toga ,kapetanom je bio William Bruce, neodgovorni pijanica, koji je ubrzo dao otkaz dobro placenim australskim mornarima i njihova primanja strpao u svoj dzep. Bruce je stedeci na provijantu skoro ostatak posade ubio gladju na putu za New York, da bi po dolasku i preostali mornari napustili pohlepnog kapetana i brod. S jedrenjaka “Blackadder” su na “Cutty” prebacili novog kapetana, odabrali novu posadu i za jedrenjak su nastupila dobra vremena i period rekorda: 83-dnevni povratak iz Newcastla u Australiji do Londona je u sezoni 1883-1884. bio najbrzi. Presla je druge jedrenjake za citavi mesec dana. Brodu je bilo vec 14 godina. Sledeci kapetan, blistavi navigator Richard Budget istisnuo je iz broda i posade sve sto se moglo istisnuti. Trudeci se dohvatiti povoljne vetrove oko cetrdesete paralele, stupao je u borbu s najsurovijim morima na planeti, odlazeci juznije od drugih kapetana.

Brzina

Oko Rta Horn, jedrenjak je cesto susretao opasne ledenjake, ali jedrenjak i ovaj kapetan bili su sretni. Brod je pokazao izvrsne brzinske rezultate : iz Engleske do Sidneya za 77 dana, natrag za – 73. Otvorila se desetogodisnja era dominiranja “Cutty Sarka”. Brod je dobio reputaciju najbrzeg broda i dopunski naziv Zadnja sansa – upravo je zahvaljujuci svojoj brzini dopremao u Englesku zadnji teret australijske vune neposredno pre aprilskih aukcija. U noci 25.7. 1899.godine “Cutty Sark” je prestigla za celi cvor parnu fregatu “Britanija” koja je plovila brzinom od 16 cvorova Ali, ni to nije pomoglo “Cutty Sarku”. Neumitno je prolazila era jedrenjaka. Sve manje je novaca zaradjivala, pa su ga prodali portugalskoj kompaniji za 2100 funti. Pod novim imenom “Ferreira”, jedrenjak je razvozio robu na novim rutama i mogao se vidjeti u Rio de Janeiru, Portu, Lissabonu, Mozambiku, Angoli i Americi. Posada je potvrdjivala da brod s lakocom postize 16 cvorova. Dimenzije makete : Dužina 90 cm Visina 56 cm Širina 26 cm